Vedtægter
Her kan du læse Patientforeningen Modermærkekræfts vedtægter.
Stk. 1. Foreningens navn er Patientforeningen Modermærkekræft.
Stk. 2. Foreningens hjemsted er formandens adresse.
Stk. 1. At virke som patientforening for personer som har fået stillet diagnosen modermærkekræft eller merkelcelle karcinom samt deres pårørende.
Stk. 2. At informere, rådgive og vejlede nuværende og tidligere patienter samt deres pårørende om forhold, som vedrører sygdommen og dens følger.
Stk. 3. At udøve indflydelse på behandling og opfølgningsprogram for modermærkekræft patienter, så der til stadighed leves op til højeste nationale og internationale kvalitet.
Stk. 4. At forebyggelse af modermærkekræft og medfølgende problematikker bliver mere synlige i offentligheden.
Stk. 5. At skabe en landsdækkende organisation, hvor alle medlemmer, pårørende og interesserede kan mødes, orienteres, skabe aktiviteter og udveksler erfaringer.
Stk. 6. At indlede samarbejde med andre nationale og internationale foreninger, institutioner og virksomheder, hvor der er interessefællesskab med foreningens formål.
Stk. 7. At hjemtage midler fra eksterne donorer til opnåelse af foreningens formål.
Stk. 1. Medlemskab kan tegnes af personer, som har fået stillet diagnosen modermærkekræft eller merkelcelle karcinom, deres pårørende samt enhver, som støtter foreningens formål.
Stk. 2. Et støttemedlemskab kan tegnes af personer, foreninger, institutioner og virksomheder som støtter op om foreningen formål.
Stk. 3. Bestyrelsen kan træffe beslutning om at ekskludere et medlem som modarbejder foreningens formål. Bestyrelsen fastsætter de nærmere bestemmelser for støttemedlemskab.
Stk. 4. Medlemskab og stemmeret på generalforsamling kræver at kontingentet er betalt.
Stk. 5. Enhver eksklusion træder i kraft omgående, men skal behandles på den førstkommende ordinære eller ekstraordinære generalforsamling, hvor også den ekskluderede har taleret. Eksklusionen stadfæstes af generalforsamlingen så frem 2/3 stemmer herfor.
Stk. 1. Det årlige kontingent for det efterfølgende år, fastsættes på generalforsamlingen under fremlæggelse af budget og godkendes af generalforsamlingen.
Stk. 2. Betaling af kontingent har forfald den 1. februar.
Stk. 3. Ved indmeldelse betales kontingent for det år i hvilket indmeldelsen sker. Ved indmeldelse i 4. kvartal dækker kontingentet også det følgende år.
Stk. 4. Et medlem, som er i et halvt års restance med kontingent, slettes automatisk af medlemslisten.
Stk. 5. Udmeldelse skal ske skriftligt til kassereren. Ved udmeldelse af foreningen kan der ikke stilles krav om nogen del af foreningens formue.
Stk. 6. Ved udmeldelsen fratrædes alle tillidsposter såvel valgte som tildelte funktioner.
Stk. 7. Intet medlem hæfter for mere end eget kontingent.
Stk. 1. Generalforsamlingen er foreningens øverste myndighed. Generalforsamlingen kan vedtage og ændre vedtægterne.
Stk. 2. Generalforsamlingen er beslutningsdygtig uanset hvor mange medlemmer der er mødt. Der kan ikke afgives stemme ved skriftlig fuldmagt til et andet medlem af foreningen.
Stk. 3. Alle personlige medlemmer har taleret, stemmeret og er valgbare på generalforsamlingen.
Stk. 4. Den ordinære generalforsamling holdes hvert år i marts måned. Dato og sted for generalforsamlingen oplyses senest 1. januar på foreningens hjemmeside. Bestyrelsen beslutter hvor generalforsamlingen finder sted.
Stk. 5. Indkaldelsen sker skriftligt ved fremsendelse af e-mail eller brev til alle medlemmer senest 3 uger før generalforsamlingen.
Stk. 6. Indkaldelsen skal indeholde meddelelse om hvilke emner, der skal behandles på generalforsamlingen. Generalforsamlingen kan ikke træffe beslutning om andre emner end dem, der er meddelt i indkaldelsen.
Stk. 7. Forslag fra medlemmerne skal være formanden i hænde senest 4 uger før generalforsamlingen.
Stk. 1. Dagsordenen på den ordinære generalforsamling skal omfatte følgende punkter:
- Valg af dirigent
- Bestyrelsens beretning til godkendelse
- Forelæggelse af det reviderede regnskab til godkendelse
- Godkendelse af budget og fastlæggelse af kontingent for det kommende år
- Behandling af forslag fra bestyrelsen
- Behandling af indkomne forslag fra medlemmer
- Valg af bestyrelsesmedlemmer, der er på valg
7.1 Valg af op til 3 suppleanter
7.2 Valg af eksternt godkendt revisionsfirma - Eventuelt
Stk. 1. Ekstraordinær generalforsamling afholdes, når bestyrelsen træffer beslutning herom, eller når mindst 15 af foreningens medlemmer skriftligt fremsætter ønske herom.
Stk. 2. Indkaldelse til ekstraordinær generalforsamling offentliggøres med 4 ugers varsel på hjemmesiden. Indkaldelsen sker skriftligt ved fremsendelse af e-mail eller brev til alle medlemmer senest 3 uger før den ekstraordinære generalforsamling.
Stk. 3. Såfremt den ekstraordinære generalforsamling ønskes indkaldt af medlemmerne, skal der samtidig med begæringen fremsættes en dagsorden med de punkter, som ønskes behandlet. Bestyrelsen er forpligtet til senest 4 uger efter modtagelse af begæring at indkalde til den ekstraordinære generalforsamling.
Stk. 4. På ekstraordinære generalforsamlinger kan kun træffes afgørelser vedrørende emner, der er optaget i den meddelte dagsorden.
Stk. 1. Alle beslutninger på generalforsamlinger, undtagen vedtægtsændringer og opløsning afgøres ved simpelt flertal. Ved stemmelighed falder forslaget.
Stk. 2. Afstemning kan ske ved håndsoprækning. Dog skal afstemning ske skriftligt, når blot ét medlem ønsker det.
Stk. 3. Til vedtægtsændringer kræves, at mindst 2/3 af de fremmødte stemmeberettigede medlemmer stemmer for forslaget.
Stk. 4. Såfremt forslaget til vedtægtsændringer ikke opnår de krævede 2/3 af de afgivne stemmer, indkalder bestyrelsen inden 2 måneder til ekstraordinær generalforsamling på hvilken, der kan tages gyldig beslutning, når mindst 2/3 af de fremmødte stemmeberettigede stemmer for forslaget.
Stk. 5. Opløsning af foreningen kan kun ske på en til formålet indkaldt ekstraordinær generalforsamling, hvor mindst 2/3 stemmer herfor. Ved opløsning af foreningen skal foreningens midler overgå til Kræftens Bekæmpelse.
Stk. 1. Bestyrelsen består af 5-7 medlemmer. Bestyrelsen vælges på den ordinære generalforsamling. I ulige år vælges 2- 3 medlemmer og i lige år vælges 3-4 medlemmer. Bestyrelsesmedlemmer vælges normalt for 2 år, men i tilfælde af, at mere end halvdelen af de bestyrelsesmedlemmer der er på valg, skal vælges for 2 år, vælges et antal for kun 1 år.
Stk. 2. Efter generalforsamlingen konstituerer bestyrelsen sig og fordeler følgende bestyrelsesposter: Formand, næstformand, kasserer samt sekretær. Bestyrelsen kan ændre sin konstituering, hvis der er flertal i bestyrelsen for dette.
Stk. 3. Der vælges op til 3 suppleanter på den ordinære generalforsamling. Valgperiode 1 år. Suppleanterne deltager i bestyrelsesmøderne, dog uden stemmeret.
Stk. 4. Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden.
Stk. 5. Bestyrelsen holder møder så ofte, som formanden eller 2 bestyrelsesmedlemmer ønsker det, og møderne indkaldes med mindst 1 uges varsel.
Stk. 6. Formanden, eller i dennes fravær næstformanden, leder bestyrelsesmøderne.
Stk. 7. Bestyrelsen er beslutningsdygtig, når formanden, eller i dennes fravær næstformanden, og mindst 3 bestyrelsesmedlemmer er til stede.
Stk. 8. Beslutninger i bestyrelsen afgøres ved simpelt stemmeflertal. Hvert bestyrelsesmedlem har 1 stemme. Ved stemmelighed er formandens, eller i dennes fravær næstformandens, stemme afgørende.
Stk. 9. Bestyrelsen kan nedsætte ad-hoc- udvalg og samarbejdsgrupper, der kan bestå af medlemmer udenfor bestyrelsen.
Stk. 1. Foreningens sekretær fører beslutningsreferat af bestyrelsesmøder og generalforsamlinger.
Stk. 2. Beslutningsreferaterne fra generalforsamlingerne underskrives af dirigenten og bestyrelsen.
Stk. 3. Beslutningsreferaterne fra bestyrelsesmøderne godkendes på efterfølgende bestyrelsesmøde som særskilt punkt på dagsordenen.
Stk. 4. Bestyrelsen sørger for at alle referater, regnskaber, dokumenter og mail mv. som relaterer sig til Patientforeningens Modermærkekræfts aktiviteter arkiveres.
Stk. 5. Kopi af dagsordener og referater kan altid rekvireres ved henvendelse til sekretæren.
Stk.1. Kassereren fører en medlemsfortegnelse og et regnskab.
Stk. 2. Kassereren modtager foreningens indtægter, og indsætter kassebeholdningen på foreningens bank- eller girokonto til daglig drift.
Stk. 3. Kassereren underskriver alle kvitteringer og betaler alle udlæg.
Stk. 4. Kassereren skal ved udgifter over kr. 2.000 have formandens, eller i dennes fravær næstformandens, godkendelse.
Stk. 5. Kassereren laver foreningens budget, regnskab og sørger for revisorpåtegning fra ekstern revisor inden generalforsamlingen.
Stk. 6. Regnskabsåret følger kalenderåret.
Stk. 1. Tegningsret for foreningen har formanden.
Stk. 2. Bestyrelsen repræsenterer foreningen udadtil i enhver henseende, såvel overfor offentlige myndigheder, medier som private. Hvis bestyrelsen vurderer det mere hensigtsmæssigt i et enkeltstående tilfælde, kan den udpege et menigt medlem af foreningen til at bistå med at repræsentere foreningen.
Vedtægterne er ændret på:
- Generalforsamlingen den 24.03.2013
- Ekstraordinært generalforsamling den 29.10.2016
- Generalforsamlingen den 19.03.2017
- Generalforsamlingen den 17.03.2019
- Generalforsamlingen den 21.3.2021
- Generalforsamlingen den 17.3.2024
Hent vedtægter for Patientforeningen Modermærkekræft pr. 17.03.2024